Partner serwisu
Drogi i autostrady

Optima Partners: CCPM może pomóc

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
24-11-2011
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Optima Partners

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Optima Partners: CCPM może pomóc
Fot. duboix
Polskie media regularnie informują o opóźnieniach w budowie stadionów i infrastruktury komunikacyjnej. Co jakiś czas opinia publiczna dowiaduje się o porażce dotyczącej któregoś z projektów związanych z UEFA Euro 2012. Według ekspertów z firmy Optima Partners receptą na problemy związane z realizacją tych kluczowych dla naszego kraju projektów mogłaby okazać się Metoda Łańcucha Krytycznego (CCPM). Metoda ta od lat jest z powodzeniem stosowana podczas realizacji zamówień publicznych w Japonii – wykorzystanie CCPM jest tam wymogiem stawianym wykonawcom.

Alarmujące sygnały dotyczące opóźnień w budowie dróg i stadionów docierają do nas ze wszystkich stron. Raport NIK z czerwca 2011 roku nt. przygotowań Polski do Euro 2012 wskazuje, że największe zaniedbania występują w zakresie modernizacji infrastruktury drogowej. W komunikacie NIK czytamy, że "nie uda się przed mistrzostwami oddać do użytku kolejnych 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km, m.in. siedmiu odcinków autostrad, określonych jako kluczowe, o łącznej długości 318,9 km i siedmiu odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 85 km, uznanych za ważne”. Nie ma również możliwości ukończenia przed mistrzostwami budowy kluczowych dróg ekspresowych łączących miasta, w których będą rozgrywane mecze.

- Zrywanie umów z wykonawcami realizującymi zamówienie publiczne to nieczęste zjawisko. Jednostki odpowiedzialne za decyzję niechętnie przyznają się bowiem do tego, że popełniły błąd podczas wyboru firmy mającej zrealizować projekt. Najczęściej przesunięty zostaje termin oddania obiektu – mówi Mariusz Pawłowski, ekspert z firmy Optima Partners. - W przypadku realizacji projektów związanych z Euro 2012 takie przesunięcie nie jest jednak możliwe. Jeśli chcemy w przyszłości organizować imprezy takiego formatu, musimy zastosować odpowiednie metody zarządzania projektami. Moim zdaniem należy do nich Metoda Łańcucha Krytycznego, która daje bardzo wysokie prawdopodobieństwo zakończenia projektu na czas i w określonym początkowo budżecie.

CCPM zakłada rezygnację z pośrednich deadlinów skupiając się na jedynej istotnej dacie - dacie zakończenia projektu. Dzięki umiejętnie rozmieszczonym buforom projekty kończą się terminowo, pomimo przekraczania czasu poszczególnych zadań. Kolejkowanie zadań eliminuje przeciążenia zasobów. Zadania wykonywane pojedynczo, we właściwej kolejności i czasie, mogą być szybciej skończone. Sukces projektu opiera się o kończenie, a nie rozpoczynanie zadań. CCPM pozwala także skutecznie monitorować realizację projektu, co nie jest normą w przypadku tradycyjnego zarządzania projektami.

CCPM eliminuje wiele negatywnych zjawisk, z którymi mamy do czynienia podczas tradycyjnego zarządzania projektami: syndrom studenta, prawo Parkinsona, czy szkodliwą wielozadaniowość. Uniemożliwia ustalanie przez wykonawców najbezpieczniejszych, czyli najodleglejszych terminów realizacji.

Zastosowanie Metody Łańcucha Krytycznego pozwoliłoby uniknąć opóźnień przy realizacji zamówień publicznych. Takie rozwiązanie przyniosłoby korzyści zarówno zleceniodawcom i wykonawcom, jak i społeczeństwu, które z pewnością doceniłoby funkcjonalność dworców i obiektów sportowych, udogodnienia komunikacyjne związane z drugą linią metra, czy z nowymi drogami. Warto wykorzystać doświadczenie Japonii, która z powodzeniem wprowadziła Metodę Łańcucha Krytycznego jako normę podczas realizacji zamówień publicznych.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Drogi i autostrady

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Roman Czubiński 21 lipca 2017

Euro 2012 największym przedsięwzięciem dla transportu lotniczego

Intermodal i logistyka

Doświadczenia sektora lotniczego z obsługi ruchu podczas Euro 2012

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Drogi i autostrady

1,5 mld zł – tyle GDDKiA wypłaciła podwykonawcom

Roman Czubiński 21 lipca 2017

Euro 2012 największym przedsięwzięciem dla transportu lotniczego

Intermodal i logistyka

Doświadczenia sektora lotniczego z obsługi ruchu podczas Euro 2012

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5